Summa sidvisningar

lördag 4 januari 2014

Nionde flytten på tio år! Och en fuktansvärd händelse!!

Här höll vi på att flytta in på Norra Mariegatan.
 Sedan jag skiljde mig 2004 har jag flyttat åtta gånger och nu blir det snart nionde gången! Först bodde jag och mina fyra barn i en liten tvåa tills vi fick hyra ett hus av min moster. Det blev en enorm skillnad för oss fem att bo i två rum och kök och komma till fem rum och kök. Huset vi bodde med barnens pappa var enormt med sju rum och kök. Och en stor tomt på det.
Robert var väldigt emot att lämna Grycksbo och flytta in till Falun, nu älskar han att bo i Falun och vill aldrig tillbaka till Grycksbo.
 Vi bodde inte länge i tvåan, någon månad bara. Huset bodde vi längre i och där trivdes vi bra också. Jag har alltid älskat att hålla på med blommor och det kunde jag göra där.
Hallen på Norra
 En natt hände något fruktansvärt som gjorde att vi fick lova att flytta därifrån. Jag tror att det var den 8/12 -04.
Jag och Elin blev väckta klockan tre på natten av att någon bankade på dörren och skrek att det brann! Dom andra barnen var uppe hos sin pappa då.
Elin hade sitt rum uppe och jag mitt nere. Vi kom springande till ytterdörren samtidigt!
Där stod en granne som hade vaknat på natten och tittade ut och såg att det brann i huset alldeles intill oss!!
Min moster hade salong i det huset och innan det hade hon och hennes man skoaffär där. På övervåningen var det en lägenhet.
Min moster bodde där själv ett tag men sen flyttade hon in till Falun och hyrde ut den till en kille.
Han var jätte rolig och vi ungarna älskade honom och brukade retas med han.
Sovrum Norra
 Efter vårt bryska uppvaknade så var vi helt chockade! Trodde först att det brann i vårt hus!
Tittade ut och bara såg ett brandgult sken över hela gården och kände en hetta slå mot ansiktet! Det var grannens lägenhet ovanför salongen som var helt övertänd!!
Jag ringde först brodern till han som bodde i lägenheten där det brann sen till min moster!
Jag hade ringt henne hem endast en gång tidigare. Det märkliga var att jag kopplade inte att hitta hennes nummer i telefonboken utan jag kunde det helt utantill. Konstigt. Skrek till Elin att snabbt klä på sig.
Hon som brukar vara den mest sävliga människan var plötsligt påklädd i hallen med sin hamsterbur i famnen!
Vi åkte upp till barnens pappa som bara bodde ett par hundra meter därifrån.
Man kunde se lågorna därifrån och kände röklukten sticka i ögonen ända dit. Jag och barnens pappa åkte tillbaka ner igen. Brandkåren hade hunnit dit, jag blev tillsagd att packa ihop mina viktigaste saker ifall elden skulle sprida sig.
Min bror och en kusin var med i brandkåren.
Felix rum norra
 Min kusin skulle bli pappa vilken dag som helst. Han hade sin mobil kvar i brandbilen. Hans fru hade ringt flera gånger då värkarna satt igång rejält! Hon fick till slut tag på min bror som kunde skicka iväg vår kusin snabbt. Han fick åka iväg i brandmanskläderna och på morgonen fick dom en liten dotter och allt gick som tur var bra.
Värre gick det för honom som bodde i lägenheten. Den tidiga morgon släcktes ett liv samtidigt som ett nytt tändes.
Vilken fruktansvärd natt! Jag visste att han var hemma som bodde där men ändå ville man tro och hoppas att han befann sig någon annanstans.
Jag och hans bror åkte runt och letade på ställen han kunde tänkas befinna sig.
Min bror och dom andra brandmännen rökrykte för att kunna finna honom i lägenheten. Men det brann så hemskt att det började bli farligt för dom att befinna sig där inne.
Dagen efter på förmiddagen hittade dom hans kropp. Han hade försökt att ta sig ut men förvirrat sig i mörkret och röken och inte hittat ut....
Fannys rum Norra
 Natten efter branden var det vakter där för att kolla så inte elden blossade upp igen. Det var inte roligt att få lov att sova i huset efter det som hänt och dessutom veta att han låg kvar där inne.
Vaknade natten efter av blåa lampor utanför fönstret. Elden hade blossat upp igen!
Det hade varit så varmt av elden att mina blommor i fönstret var helt torra som fnöske , hela blomman alltså inte bara jorden!
Dom lyckades släcka elden igen. Vi fick börja leta nytt boende. Det var ingen trevlig syn man hade när vi tittade ut genom köksfönstret och såg dom svartbrända ruinerna som fanns kvar av byggnaden.
Köket Norra
 Det värsta av allt var när jag hämtat barnen i skolan, släppte av dom utanför huset och åkte iväg lite längre för att parkera bilen då jag inte längre kunde ha den på gården. Precis då kom dom ut med grannens kropp.
Där satt barnen och såg allt och fattade precis vad som var i säcken dom bar på...Vi har pratat mycket med varandra om den händelsen.
Uteplatsen är det som kommer att saknas mest
 Vi fick efter ett tag på en fyra i Falun och flyttade in dit.
Ja sen fick vi för oss att försöka bo ihop igen. Det blev inte lång stund. Sen blev set en trea i Grycksbo och det blev trångt för barnen som började bli tonåringar. Rasmus bodde kvar hos pappa och Elin likaså. Fanny och Felix delade rum hos mig.
Vi fick sen en större trea i huset bredvid. Där bodde vi när jag träffade Robert. Ja sen hamnade vi ju i Falun igen och här blir vi kvar även om vi byter lägenhet igen. Men nu är det sista gången!
Nästa gång vi flyttar blir till ett eget hus!
Och så det stora härliga vardagsrummet med den öppna spisen

Likaså den stora hallen...



Hoppas blommorna klarar en till flytt

Kartonghögen växer

Nu vill vi bara komma härifrån


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar