Summa sidvisningar

torsdag 4 september 2014

Även tänket förändras efter en GBP operation

Vi var till Borlänge igår och handlade lite saker på Panduro och sen lite ramar på Ikea.
Vi passade på att äta där också. Det var Roberts första riktiga måltid som inte var soppa.
Vi tog varsin portion liten köttbullar med mos. Man får alltid en burk mat gratis till Fabian när man äter själv.
Det blev lunch för hela familjen för 58:-.
Men den hade gott och väl kunnat kosta bara 29:-.

Vi hade lätt kunnat dela på en liten köttbulle.
Innan operationen hade Robert en syn på en portion liten köttbullar som typ "att den kan man ha i ögat utan att känna den".
Nu när han fick sin tallrik så tänkte han: "hur sjutton ska jag få i mig allt det här!"

Även synen på mat och storlek på portioner har förändrats i samband med operationen.
Det känns fantastiskt för oss alla att han gjort den här operationen.
Nu börjar vårat nya liv tillsammans på riktigt.
Jag har ändrat min syn och tänk på överviktiga personer också.
Inte på grund av operationen utan långt innan.
Innan jag träffade Robert tänkte jag att det är väl bara att sluta äta så jäkla mycket och börja röra sig.
Vore det så enkelt så skulle det inte finnas överviktiga människor.
Det är ett missbruk som vilket annat missbruk som helst. Även gener och ärftlighet spelar roll.

Jag har aldrig innan jag träffade Robert hört någon beskriva en smak eller maträtt med sån inlevelse och kärlek.
För mig var det bara mat, man åt blev mätt så var det bra sen. Hur det smakade och såg ut var inte så himla noga.
Medan han kunde beskriva en maträtt med sån inlevelse och kärlek att hela han strålade av njutning.
Det är svårt att tänka sig in i det när man har ett annat synsätt på mat själv.
Han kunde ju inte förstå min syn på mat heller. 
Jag skulle kunna leva på fiskbullar och potatis så var jag nöjd :)

Nu ska jag bara få bukt på mina egna hjärnspöken och tankar.
Framtiden ser ljus ut.
Robert har fått hjälp, jag får hjälp och Fabian ska få hjälp ♡

2 kommentarer:

  1. Ja tänket blir helt annorlunda:-) Och som du skriver är det ju ofta ett matmissbruk som ligger bakom övervikten. Jag gjorde själv en gbp i juni förra året och man har mkt att jobba med. Är inte på långa vägar klar än, men det blir bättre och bättre:-) Och det konstiga är att fast jag bara har ca 4 kg övervikt nu så ser jag mig som en "tjockis", konstigt är det. Typ som en nykter alkoholist, fast smal tjockis (svårt att förklara:-S) Lycka till med erat nya liv:-) Kram Ankan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till du med Ankan! :-)
      Kram på dig

      Radera