Summa sidvisningar

tisdag 23 juni 2015

Det blev ett bra möte på Habiliteringen

Jag höll precis på att somna i soffan efter att Fabian hade lagt sig för att sova middag.
Då ramlade först mamma in sen kom Fanny och efter nån timme Elin också.
Jag fungerar knappt om jag inte får vila en stund på dagen.
Jag hör knappt vad folk säger, tar inte in nåt och är allmänt susig i kolan.
Kan eventuellt bli "liiite" lättretlig också...

Mamma och Fanny var snälla och gick till Mimos för att köpa med sig lunch hem.
Mums va gott det var.

Sen var det dags att dra sig upp mot habiliteringen.
Jag försökte ta mig några selfies med Hollywoodlook i mina nya solbrillor innan vi skulle gå.
Flickorna tyckte nog att jag var lite för mycket och pekade mot dörren :)

Det var jag, Robert, mamma, Elin, Fanny, Roberts föräldrar och syster.
Vi fick på ett bra sätt förklarat hur Fabian behöver extra stöd.
Eller jag och Robert visste väl redan men det är väl inte lika självklart som utomstående att veta allt.
Fabian behöver mycket längre tid på sig med allt.
Han tar sig fram själv bra nu mer tack vare rumphasning och diverse hjälpmedel.

Det är maten som är det största problemet.
Vi måste alla lära oss att ta allt i Fabians takt.
Det tar väldigt lång tid för honom att äta och han klarar bara av puréad mat.
Men han får i sig mat och äter bra så länge vi hjälper honom på rätt sätt.
Det går absolut inte att skynda eller stressa på honom.
Han sätter lätt halsen och matar man för fort kväljer han, börjar han kvälja vill han inte äta mer.
Så det tar den tid det tar helt enkelt.

Han kommer att gå igenom alla stadier som normala barn.
Bara lite senare än andra och att han behöver extra lång tid på sig för att lära sig alla framsteg han tar.
Han är sen i sin utveckling och muskelsvag på det.

Jag tror att det var skönt för oss alla att ställa lite frågor och lyssna på vad både teamet på habiliteringen sa och vad teamet hemma (vi andra) hade att säga.
Hemma teamet fick se lite vilka vi träffar när vi är där och vilka olika uppgifter dom har angående Fabian.
Och vilka lokaler vi håller till i där.

Men det är inte bara Fabian som behöver lite längre tid för att ta in.
Så även viss anhörig som sa när dom skulle åka och jag satt och matade Fabian
-äter han än!?
Ja som sagt han behöver lite längre tid på sig ;)

Jag är glad att Fabian har så många omkring sig som bryr sig och vill lära mer om honom.
Det kan inte vara lätt att stå bakom/bredvid allt heller.
Vi har svårt att förstå dom precis som dom inte förstår oss alla gånger heller. Att vara barnvakt till Fabian är enklast här hemma där allt finns.
Sen sover han ju i stort sett endast i sin säng.
Samt att hon somnar oftast tidigt på kvällen. Idag orkade han inte längre än till 18:30.
Blev en lång dag på habiliteringen med mycket folk och lek.
Han beordrade ner både farfar och mormor på golvet att leka med honom.

Undrar nån nåt över något så fråga på bara.
Vi svarar gärna.
Så tack till habiliteringen och alla som var med där idag.
Det kändes så bra♡


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar