Summa sidvisningar

lördag 30 januari 2016

(Bildbomb) Vår (mar)drömskryssning

Förväntansfulla över att snart få gå ombord på båten. Vilken tur att vi inte visste hur det skulle bli. 
Då hade då i alla fall jag inte gått ombord. 
Vi gick till fiket på båten direkt och firade Roberts födelsedag i efterskott och vår bröllopsdag i förskott med en kall öl.
Fabian fick en risifrutti.
Lekrummet låg alldeles intill så vi gick med Fabian dit efteråt.
Selfiekungen satt och tog kort på sig själv medan jag och Fabian lekte i bollhavet.
Hoppas han blev nöjd med sina selfies ;)
Det blev ett familjebad i bollhavet också.
Fabian tyckte det var lite läskigt först med alla bollar. Det blir så djupt för honom att sitta i, men det gick bättre efter en stund.
Båten vi åkte på hette Mariella och ingen av oss hade åkt på den innan. Vi gick runt och spanade in båten innan det var dags för oss att äta buffé. 
Glömde ta kort på maten, men konstigt nog hann jag få med desserten på bild.
Är så himla nöjd med mina kläder jag köpte hos kusin på Calimero! 
En drink jag alltid dricker när vi är på kryssning är strawberry daiquiri  (stavning?) Så även denna gång. 
Men den var inte lika god som den brukar, men definitivt inte äcklig.
Det blev en tidig kväll för oss och vi lade oss redan kl 21. 

Men nå mycket sömn blev det då rakt inte! 
Det vågade så hela båten gungade. Inte så lite heller. Jag var så rädd att jag hade ont i magen och det stack i hela armarna på mig. Fabian och Robert sov så skönt dom.

Kan inte påstå att jag var utsövd när vi gick upp för att äta frukost och sen tillbringa dagen i Helsingfors. 
Det blåste kallt som bara den när vi gick den lilla biten in till centrum. 
Vi gick direkt till den vackra gamla saluhallen som ligger precis vid kajen.
Där blev vi varma igen och alla gosar såg extra goda ut när det var så vackert upplagt överallt. 
Ett gigantiskt pepparkakshus.
Vi tog en kopp kaffe och tittade på lite folk innan vi gav oss ut i kylan och blåsten igen.
En kärleksselfie blev det också såklart♡
Fanny hade ju varit så snäll och köpt ett par superbra vantar till Fabian. Vi hittade en butik som bara sålde handskar/vantar i det märket.
Vi gick rätt så mycket så vi vilade benen på O'learys och tog en öl som var väldigt god. Ser mest ut som grumligt diskvatten. Smakade betydligt bättre än den såg ut.
Som två glada turister fotade vi allt vi såg.
Och även oss själva. 
Lite tråkiga må vi vara men har vi hittat nåt vi gillar så går vi gärna dit igen. Lunchen blev därför på Vapiano och vi blev mätta och nöjda.
Det var ingen shopping resa vi åkte på men vi gick nog igenom varenda galleri i hela Helsingfors. Utan att handla alltså.
Så kul att se nya ställen och bara att titta på folk är kul tycker vi.
Fabian tröttnade på oss och somnade skönt i vagnen en stund.
Tillbaka på båten klädde vi om oss för att äta middag.
Man kan säga att det var vår bröllopmiddag en dag i förväg. 
Robert åt hjortfile med en god lingonris och jag lax med en massa goda tillbehör. 
Det har varit en resa i kärlekens tecken. Men nå rajtantajtan är svårt att få till när man har ett litet p-piller med sig.
Fabian och jag har delat säng. Då somnade han tryggt direkt.
Våra goda desserter efter maten.
Familjen Selfie 
Fabian gillade uppträdandet som var på båten. Sen dansade han i rullstolen med pappa på dansgolvet hur länge som helst.
Spökar sig lite vid maten.
I natt var stormen värre än värst!! Jag har haft dödsångest och planerat hur jag skulle göra för att ta oss ut om båten skulle kantra. 

Grejerna för runt i hytten och båten gungade så ibland låg man med fötterna i luften och huvudet neråt. Det small och lät i båten och jag var livrädd! 

Fabian och Robert sov.
Jag visste att vi skulle gå iland i Mariehamn i 04:30 tiden. Jag kollade klockan flera gånger och när den var närmare halv sex hade vi fortfarande inte gått i land. 
Jag tänkte att då blir båten stilla en stund och man kanske kan få vila en stund.

Det visade sig att det stormat så hemskt så att dom inte kunde gå iland.
Det hade blåst över 25 m/s !! 
Inte konstigt att hela världen gungade. Vi kom iland i Stockholm en och en halvtimme sena på grund av vädret.

Fy f-n vilken jäkla resa! Har aldrig varit så rädd I hela mitt liv!
Vi stannade till på Mall of Scandinavia där vi blev bjudna på mat av Marko.
Herregud va stort det var där!! Vi var tvungna att ta kort för att ha nån riktlinje om att lyckas hitta bilen igen.
Vi gick en liten bråkdel av den enorma byggnaden. Så sjukt stort. Och bara märkesbutiker så långt man kunde se.
Jobbigt att gå i gallerian så Fabian  tog en vila i vagnen. 


Nu ska det bli riktigt skönt att få sova i en säng som står stilla. 
Men gungandet sitter i än i huvudet så det känns som att vi är kvar på båten. Kommer nog att ta ett tag innan det försvinner. 

9 kommentarer:

  1. Tänkte på er när jag såg väderrapporten. Hälsningar Mary-Anne/Rättvik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var nog tur att jag inte såg den innan. Då hade jag nog inte gått ombord! Kram på dig

      Radera
  2. Åh, så söta ni är tillsammans!! <3 Karin.

    SvaraRadera
  3. Fy fasiken för sånt blåsande :/
    Förstår att du tyckte det var otäckt.

    Jag är sugen på att åka Hurtigrutten. Men då får det INTE blåsa... Och hur garanterar man det liksom? Ja möjligtvis att åka på sommaren.

    Kraam

    Annika K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Annika. Om man kunde rå på vädret lite ibland så vore det bra. Särskilt när man ska åka båt :-)

      Radera
  4. Jag är nog lite knäpp jag, gillar när det blåser :O Även om det känns som man står på huvudet emellanåt. Tänkte på dig idag (torsdag) när jag fuskade med middagen och köpte hem Chopchop mat till mig o maken. Det skulle vara trevligt att träffa dig och familjen någon gång. Ha det bäst. Kram till er alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste nog hålla med dig där ;) Vi får ta en dejt på Chopchop :) Kramar och ha det gott!! ♡

      Radera
    2. Måste nog hålla med dig där ;) Vi får ta en dejt på Chopchop :) Kramar och ha det gott!! ♡

      Radera