Summa sidvisningar

torsdag 20 november 2014

Ja vad säger man, lura gammalt folk

Fabian är så himla rolig. Jag vet ingen som gillar sitt rum så mycket som han. Han verkligen älskar sitt rum, särskilt när mormor är här.
Dom två kan sitta på rummet i timmar leka. Kommer ut och äter ibland sen in snabbt och leka igen.
En annan sak han också gillar mycket är myspölen.
Där ska han ligga och mysa med kudden med dalahästar på, ingen annan kudde duger :)
Han är som mamma och gillar dalahästar. 

Jag måste bara få skriva om en sak.
Och det är om att lura folk på dyra mobiler och mobil abonnemang.
Min mamma har gått på en sån nit. Och jag såg på Facebook idag att en bekant skrivit om sin pappa så hon är inte ensam.
Jag tycker att försäljarna är så jäkla fula och verkligen utnyttjar dom som dom märker inte har riktig koll.
Mamma tyckte att hon hade en dyr månadsavgift på sitt abonnemang.
Hon blev inropad av en tjomme som sålde abonnemang.
Hennes senaste räkning hade varit på närmare 600 kronor.

Den här killen hade ett abonnemang för "endast" 499 kronor i månaden.
Då fick hon även en ny mobil och en surfplatta med på "köpet".
Jag tyckte det lät jättedyrt då hennes bindningstid gått ut för länge sen.
Hon borde ha betydligt lägre månadskostnad.
Vilket hon också hade...Hon hade nämligen Spotify  (som hon aldrig använt) det var gratis första halvåret sen hade det rullat på. Sen hade hon betalt 100 kronor till cancerfonden.
Hon skulle alltså ha haft en månadskostnad på runt 300 kronor.

Nu var den här försäljaren så himla "hjälpsam" och öppnade kartongerna för att sätta i simkort och fixa grejerna hon "fått" med.
Bruten förpackning innebär att 14 dagars ångerrätt inte gäller.
Så jäkla fult!
Mamma tyckte såklart att det var väl snällt av honom att hjälpa till.

Nu står hon med saker hon inte kan med, en betydligt dyrare månadskostnad än hon skulle haft, ett abonnemang som inte har täckning där hon brukar infinna sig.
Och ingenting går att ångra eller ta tillbaka.

Hon jag läste om på Facebook vars pappa blivit lurad hade handlat på Siba.
Han var i min mammas ålder, runt 70 år.
Han ville endast ha en mobil att ringa med. Han kan inte skicka sms eller andra finesser.
Dom lyckades lura på honom en mobil för 6000:- på 72 månaders avbetalning då man som pensionär inte har allt för gott om pengar.
Den skulle alltså i slutänden kosta honom allt som allt runt 11 000 kronor.
Mammas paket hamnade på 12 000 kronor.

Såna sjuka summor för en mobiltelefon!!
Försäljaren på Siba var precis lika "hjälpsam" han också. Bröt förpackningen i "samråd" för att hjälpa till med att ordna med simkort och dylikt.
Han ångrade sig ganska snart, åkte tillbaka med mobilen men med bruten förpackning så gäller inte öppet köp.

Alltså dom vet precis hur dom ska lura folk för att sälja på dom saker som inte går att ångra och häva köpet sen.
Det är så förbaskat fult gjort!

Jag tycker så himla synd om min mamma. Hur ska hon kunna ha koll på all teknik som är nuförtiden.
Hon visste ju inte ens att hon hade Spotify som hon betalt förbi flera år.
Så om nån har tänkt förlänga eller öppna ett TRE abonnemang så finns det ett att ta över av min mamma.
Ny HTC One (m8) och surfplatta medföljer....

Jag, jag har gjort en rosa dalahäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar