Summa sidvisningar

tisdag 3 december 2019

Saffransbullar och sista passet med Runacademy

 När jag har bingo på jobbet brukar jag baka lite vinster.
Idag blev det saffransbullar med eget påhittat recept.

Vanliga lussebullar med russin är nåt av det tråkigaste jag vet
Därför fick jag lova att testa något annat och jag tyckte dom blev riktigt goda
 Recept på ca 45 st saffransbullar:

150 g smör
1 pkt jäst
5 dl mjölk
1 dl strösocker 
2 påsar saffran
1/2 tsk salt
Ca 15 dl vetemjöl 

Fyllning:
150 g rumsvarmt smör 
1 dl strösocker 
2 msk vaniljsocker 
Ca 200 g riven mandelmassa

1 ägg
Pärlsocker

Gör såhär:

Smält smöret och häll på mjölken, värm till 37°
Smula jästen i en bunke och ha på salt.
Blanda saffran med sockret.
Lös upp jästen med lite av degvätskan.
Ha i resten av degvätskan och sockerblandningen.
Ha i mjöl lite i taget tills den släpper i kanterna.
Arbeta degen ca 5 minuter, låt jäsa 30 minuter. 

Kavla ut degen och bred på fyllningen och riv mandelmassan på grövsta på rivjärnet och strö på.
Rulla ihop eller vik dubbel och skär strimlor och rulla till snurror. 
Låt jäsa 30 minuter till. 

Sätt ugnen på 200° pensla bullarna med ägg och strö på pärlsocker.
Grädda ca 12 minuter. 

Ät en saftig varm nybakad bulle med ett glas kall mjölk👌

 Ikväll har jag sprungit sista passet med Runacademy för i år.
Ska anmäla mig till nästa säsong till våren igen.
Otroligt roligt, jobbigt och lärorikt!
Sen är det så kul att springa i grupp och ta ut sig ordentligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar