Summa sidvisningar

söndag 22 december 2019

Då börjar julkänslan infinna sig hos oss också

 Det är så kul att få hem saker som Fabian (med hjälp) gjort i skolan.
Han är så himla stolt och mallig över sina grejer han gjort.
Med all rätta för han är så duktig så jag smäller av❤
 Jag började dagen med att först göra nutellafudge, tvätta en maskin och sen gå över till gymmet för att fylla på med energi.
 När jag kom hem blev det en riktigt mysig stund i soffan med Fabian som somnade i min famn❤
Det gäller att ta vara på dom tillfällena när dom ges.

 Lite lunch i magen sen ner på stan och fixa det sista (och enda).
Var inte ens köer i affären, jag som laddat med ett lugn och stort tålamod innan jag gick ner.

Fick lov att köpa mig en ny knäcktratt då den jag köpte förra året är spårlöst borta.





 På kvällen har vi klätt granen.
Eller rättare sagt klätt av och på granen ett antal gånger....

Han har lite svårt att bestämma sig hur kulorna ska sitta den där Nissen Fabian.

 Den här nutellafudgen måste ni prova att göra.
Fantastiskt god!


  • 1. Tillsätt grädde, socker och sirap i en kastrull och koka till 120-122 grader, eller tills smeten klarar "kul-provet" (Kulprovet är att du kyler ner några droppar av smeten i iskallt vatten, och när du kan forma en kula av detta så är den färdig).
  • 2. Rör sedan ner honung och smör, rör sist ner nutellan i blandningen. Rör tills allt har löst sig och du har en fin smet. Känner du att smeten blir grynig - sätt på lite värme på plattan igen och rör tills den blivit blank.
  • 3. Häll upp i en bakpappers-klädd form ca 15x20 cm. När fudgen har stelnat så är det dags att skära upp lagom stora bitar.
Sen är det bara att mumsa i sig👌




 Knäcken blev också riktigt god och perfekt i konsistensen.
Lite flingsalt på toppen gör susen.

 Sist blev det några brända mandlar.
Så nu är allt julgodis klart.

 Fabians sista detalj på granen blev tomt nertill och allt pynt i toppen.
Då var han nöjd.
 Imorgon kommer hela ligan hit och vi har vår julafton.
Även Tomten hittar hit då, tur det fast vi är en dag tidiga.

Vi äter aldrig julmat då alla äter det på annat håll sen och ofta även redan ätit en eller ett par gånger.
Imorgon blir det kalkon med pressad potatis, sås och brysselkål.
Blir spännande då vi aldrig gjort kalkon tidigare.
 Nu har lilla Nissen somnat och jag ska gå och slå in julklappar 🎁🎄🎅

1 kommentar:

  1. Mysigt med granfix 🌲
    Åååå julgodis 😍 Alltså hur klarade man sig utan knäcktratten.
    Bästa uppfinningen nånsin 👍🏻

    /Annika K

    SvaraRadera