Summa sidvisningar

måndag 3 februari 2020

Sjukhusbesök och godsaker

 Här har vi en tandlös, söt liten sjukling.
Han har gått i sin nya fina pyjamas hela dagen.
Är jätteförkyld och har nästan tappat rösten men lika glad för det❤


 I morse var jag upp till öron-näsa-hals för att försöka få ordning på såret i näsan.
Dom gjorde en kemisk bränning för att få såret att sluta blöda och förhoppningsvis läka.
Ska ta droppar i en vecka och smörja med en kräm i två veckor.
Sen hoppas jag att det här ska bli bra för nu är jag rätt less på att ha ett sår i näsan.
 Gått med en tuss i näsan hela dagen, måste hålla mig lugn i 3 dagar och inte lyfta tungt.
Ingen träning med andra ord.
Men promenader kan jag ta.

 Kan man inte träna kan man ju alltid baka istället.
Hade hjälp av Fabian att baka Tekakor.
Farligt goda!

Ca 16 st

100 g smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
1 tsk salt
2 msk sirap
Ca 11 dl vetemjöl

Smält smöret, ha i mjölken och värm till 37°
Smula jästen i en bunke och ha på saltet.
Slå i lite av degvätskan och rör om tills jästen löst upp sig.
Tillsätt sirap och ha i mjölet lite i taget tills degen börjar släppa från kanterna.
Låt jäsa 15 minuter.
Dela i 16 bitar  och lägg på plåt med bakplåtspapper. Platta ut till runda kakor, nagga med en gaffel och låt jäsa 10 minuter.
Grädda mitt i ugnen på 225° ca 6 minuter.
Ät och njut med smör och ost👌

 Till middag åt vi kycklingfilé i himmelsk sås, så enkelt och så gott det med!

Till 4 personer behövs:

4 kycklingbröstfileér
5 dl matlagningsgrädde
1 liten burk cremé fraiche
3/4 dl soja
1 - 1 1/2 tsk sambal oelek

Stek kycklingen lätt och lägg i botten på en ugnsform.
Blanda samman alla ingredienser till såsen och slå över kycklingen.
Tillaga i ugnen 225° ca 30 minuter.
Servera med ris och sallad till.
Ät och njut👍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar