Summa sidvisningar

fredag 24 juni 2016

Trevlig midsommar! (Bildbomb)

 Min mamma har sytt två Bjursdräkter till mig. En fick jag när jag var 5 om jag inte minns fel. Den andra fick jag när jag konfirmerade mig. Den kan mamma fortfarande ha men jag väger på tok för mycket för den tyvärr.

På bilden ovan har Elin den dräkten på sig. Den Fanny har på sig har till och med min mamma haft när hon var liten.

Bilden nedan har jag den dräkten som för övrigt är en leksandsdräkt när jag var 3 år gammal.
 I morse fick vi finbesök av söta Alice och hennes snälla farmor.

 Alice bäddade ner sig i Fabians säng hon.

 Dräkten jag sytt åt Fabian hann inte få några knätofsar. Men Fabian var nog mer än nöjd ändå.
 Han synade varje detalj på sina nya kläder. Passade perfekt gjorde dom också. Jag har ju bara sytt på fri hand utan mönster.
 Vi åkte ut till Fanny och Jesper för att fira midsommarafton med dom i Grycksbo.

 Jag kan då inte minnas sist det var så här varmt en midsommar. Härligt!

 I år hade Selma den lilla leksandsdräkten på sig. Hon var den fjärde generationen att ha den på sig. Dom var så himla fina Selma och Fabian i sina dräkter.

 Selma hade mycket spring i benen och gick nästan hela vägen ner själv.

 Det var hästar, musik, långa blomrankor och massor med folk nere i Nisserska parken.

 Fabian och Selma kollade storögt på dom ståtliga hästarna när dom gick förbi med spelemännen i släptåg.
 Sist men inte minst kom alla barnen med den långa blomrankan som skulle kläs på midsommarstången.


 Att sitta still är ingen höjdare för varken Selma eller Fabian.


 Vi gick ner på en gräsplätt nedanför där dom kunde de härja fritt. Jag vet inte hur många varv dom gjorde runt björken.



 Att ta fina kort på dom är däremot i te det lättaste. Ingen av dom ville stå eller sitta still för att vara med på bild.






 Men det är väl dom naturliga bilderna som blir bäst och mest levande.















 Fabians kusin Elsa var också där med familjen.







 Helt "naturliga" familjefoton....





 När stången var rest gick vi hem och började med maten då alla var vrålhungriga.



 Jesper hade fastnat i sina byxor och Robert kämpade för att hjälpa honom av med dom.



 Några selfies på balkongen innan Robert gick ner och började grilla. Snälla grannen Susanne lånade ut sin grill till oss.
 Den här väskan sydde min mamma när jag var tre år till min dräkt.

 Selma lagade vatten från bordet....
 Fabian var ute och lufsade runt med mormor på gården.
 Läste på Facebook att det var en farbror med altzaimer på vift från hemmet Fanny jobbar på. Vi som låg proppmätta och slöa efter maten gick ut för att se om vi kunde hitta den förvirrade farbrorn. Polisen var också ute och sökte efter honom.

Va hade varit ute i kanske fem minuter när vi möter en man som såg lite förvirrad ut. Han stämde dock inte in på beskrivningen av honom vi letade efter.

Fanny ringde sitt jobb (då hon bara sett honom en gång var hon osäker) för att fråga vad han hade på sig.
Jag gick efter mannen och kom ikapp honom. Det visade sig vara rätt man vi hittat. Jag fick syn på poliserna och vinkade dit dom.
Sen kom en personal springande och tog med honom hem igen.
Det var tur att han kom tillrätta så snabbt och att allt gick bra.

Ätit ett lass med jordgubbar och grädde och nu väntar sängen. Imorgon ska vi fira midsommar i Rog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar