Summa sidvisningar

tisdag 3 mars 2015

Hur man syr ett babynest



Idag har jag sytt mitt första babynest. Har fått för mig att det skulle vara svårt att göra så att jag dragit mig lite för att testa. Fick låna ett mönster av min dotter Elin som sytt flera fina nesten. Började med att klippa ut tyget och lägga räta mot räta och sy ihop.


Lämnade öppet längst ner för att kunna vända det rätt och för att kunna stoppa in vadderingen till botten.


Med rätsidan utåt så nålade jag fast bandet som döljer sömmen och blir en kanal att trä igenom dragsnöret i.


Sen sydde jag fast det.


Trädde i snöret innan jag vadderade nestet då det är enklast att få i det då.


Sen var det dags för vadderingen. Började med botten. Elin var så snäll och hade en del vadd hemma som jag fick av henne.


Nålade fast vadderingen och sydde fast den. Det blir ganska tjockt att sy igenom så jag fick ta det lite varsamt så inte nålen gick av eller så det skulle vecka sig.


När vadderingen till själva liggdelen var fastsydd så sydde jag igen längst ner och sydde dit ett kantband för att dölja sömmen.


Sen var det dags att vaddera runt själva nestet. Hade lämnat öppet så jag kunde stoppa in vaddet där.


När allt var stoppat och klart sydde jag igen öppningarna och sydde på kantband även där för att dölja sömmen. Jag blev mer än nöjd med mitt första babynest. Kommer definitivt att sy fler såna.  


Köpte lite fler roliga tyger i Stockholm. Ska sy lite snygga kläder till Fabian, Alice och Selma till våren. Och nån färgglad vårmössa.


Har även sytt en babyvrap idag. En riktigt mjuk gosig med söta ugglor på. 


Har lagat vagnen som typiskt nog gick sönder första dagen vi kom till Stockholm. Det var ett plastspänne som gick av så att det inte gick att spänna upp sittdelen i sittande ställning. Fick lov att knyta för att kunna ha Fabian sittandes. Köpte ett nytt spänne som jag sydde fast idag så nu funkar det som det ska igen.


Fabian ska alltid sitta fast när han sitter i vagnen, det är ordning på den där lilla killen. Han skulle även åka vagn inomhus när jag lagat den. Fick gå flera varv runt runt i köket och vardagsrummet innan han var nöjd :) 

2 kommentarer:

  1. Gud så skönt med en babywrap i vuxen storlek till tidiga morgnar i en kall bil haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan sy ett åt dig Maria. Med hål för pedalerna :)

      Radera