Summa sidvisningar

fredag 22 november 2019

Riktiga roligheter väntar i helgen


 I måndags var vi till Robert då dom hade öppet hus på skolan han jobbar på.
Fabian var helt salig då vi fick åka en tur i den stora lastbilen.




 Fanns en hel del stora maskiner att kolla på där..Han fick även vara med och prova att köra grävmaskin.

Det var däremot lite läskigt🙂

 Efter besöket där åkte vi ut till Felix och hälsade på och åt lite mat.
 På jobbet har jag bakat min första pensionärskaka.
Det var riktigt gott!

PENSIONÄRSKAKA

Ca 12 bitar
3 st ägg
3 dl vetemjöl
3 dl strösocker

2 tsk bakpulver
1 dl  vatten, kokhett
Vaniljfyllning100 g smör
1 dl mjölk
1 msk vaniljsocker
GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ägg och strösocker pösigt i en skål. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner det ihop med det kokheta vattnet i smeten. Rör till en smet.
2. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 23–24 cm i diameter.
3. Grädda kakan längst ner i ugnen  i 30–33 min. Låt den kallna i formen.
4. Vaniljfyllning: Smält smöret i en kastrull. Stäng av värmen och blanda ner mjölken och vaniljsockret. Rör om till en rinnig smörsås.
5. Dela kakan på mitten till två bottnar.
6. Häll hälften av smörfyllningen på ena bottnen och andra hälften på den andra. Bred samtidigt ut det med en spatel eller baksidan av en sked.
7. Sätt ihop bottnarna igen och lägg kakan på en tallrik. Pudra över florsocker.
Fick ett tips såhär inför jul att ha saffran i den.


 Veckan har nog mest varit träning och bakning.
Börjar man bli lite störd när man tycker att man haft en dålig träningsvecka när man "bara" lyckas få till 4 träningsdagar?
 Idag körde jag ett intervallpass på löpbandet tillsammans med Fanny.


 På väg hem kollade vi när dom kom med den stora granen till torget.


 Imorgon ska Fabian sova hos Fanny, Jesper och tjejerna.
Jag och Robert ska till Stockholm och kolla på Mia Skäringer.
Gäller att bestämma sig för vilka kläder man ska ha på sig och med sig bara...

 Robert fixade fredagsmiddagen och Fanny fixade mina bryn och fransar.
Ska man ut på riktigt galej gäller det att gå all in.

 Utelöpning vet jag inte om jag vågar ge mig ut på ensam längre.
Igår var det två kvinnor som blev nerslagen och rånade av tre maskerade killar mitt i stan.
Otäckt värre!

Jag som älskar att vara ute och springa, löpband är inte alls samma sak.
Det är ju luften och friheten som är själva njutningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar