Summa sidvisningar

tisdag 7 april 2020

Hur ska detta sluta


 Jag älskar att baka i långpanna, det är så enkelt.
Det här matbrödet blev riktigt gott:

5 dl vatten
1 pkt jäst
2 tsk salt
50 g smör
2 dl havregryn
4 dl rågsikt
2 msk honung
Ca 8 dl vetemjöl

Koka upp hälften av vattnet och blanda med havregrynen och smör.
Blanda tills smöret smält och häll i resten av vattnet. När blandningen håller 37° har du i jästen och rör om tills den löst upp sig.
Tillsätt övriga ingredienser och nästan allt mjöl och arbeta degen 10 minuter.
Låt jäsa 30 minuter.
Kavla ut degen på bakbord något och lägg i långpanna.
Dela i trekanter och nagga.
Pudra över lite mjöl och låt jäsa 30minuter till.
Sätt ugnen på 225° och grädda i  ca13-14 minuter.

 Pusslet är färdigt.
Kommer att rulla fram när jag väl kan röra mig igen.
Man blir sugen på ALLT när man bara är hemma hela dagarna.
Har inte ens kunnat/orkat ta en promenad på 4 veckor.

Jag skulle vilja testa mig och se om det när Corona eller nåt annat jag haft.
Men jag blev ju sjuk innan första kända fallet kom till Dalarna och jag har ju inte varit någonstans så det är nog säkert nån annan influensa.

Hade ju varit skönt om man blivit immun när man ska ut och jobba bland pensionärer igen.
Febern är äntligen borta och endast lite hosta kvar så jag hoppas börja kunna jobba igen efter påsken.
 Lite roliga nyheter är att Fanny och Jesper ska få en liten kille i slutet på sommaren.
Så kul med en pojk bland alla söta flickor.

 Har sytt lite mer mellan bakandet.
Tur jag har nåt att göra när man bara går hemma.
Sen sover jag middag varje dag också.
Ingen energi i kroppen alls.
 Hade lite salong hemma i söndags.
Både Fabian, Felix och Robert blev snygga i håret.
Fabian får man vara snabb med.
Sitta still är inte riktigt hans grej.


 Han har varit i skolan hela förra veckan och varit så glad när han kommit hem efter skolan.
Åh va han saknat sina kompisar.
Igår kom han hem med ett sånt fint påskpynt dom gjort🥰

 Sen hade han fått ett så fint kort på posten från Selma och Lovis.
Det blev han också jätteglad för💕

Om allt hade varit som vanligt i världen skulle vi ha gått på flygplanet snart och lyft mot Fuerteventura för två veckors härlig semester.
Men nu är allt verkligen precis emot normalt.
Saknar mina vänner på jobbet enormt mycket.
Ringde och pratade med ett par av dom i fredags.
Skönt att höra att dom mår bra❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar