Summa sidvisningar

onsdag 6 oktober 2021

Ihållande förkylning, rastlöshet och renovering

Vi hann med ännu en härlig långpromenad innan förkylning satte stopp.

 Jag hann även förbättra min tid på milen ganska rejält dessutom.

 Innan jag fick Fabian sprang jag milen på 47 minuter. Var nog i mitt livs bästa form då faktiskt.

 Sen rasade kroppen totalt.

Bästa tiden efter honom i min mobil var 2019 då på 1.07 men vet att jag hade lite bättre än så på tjejmilen enligt deras mätning.

 Det är en sån frihet att kunna springa och bara tanka i sig energi.


Fabian är inne på omgång två av förkylning. Dagarna blir ganska långa och tråkiga, så tråkiga att han fick öppna sitt paket han skulle fått i present lite tidigare.

Han älskar kulbanor och kan sitta med dom hur länge som helst. Så gissa om han blev glad när han fick en ny lite större kulbana att leka med. 

Vi har även bakat lite för att fördriva tiden på dagarna. Bjöd in Lovis på lite fika.




                                                Harry har börjat ta sina första stapplande steg.

Han gillar mest att klättra högt och lågt. Tog sig upp till övervåningen i systrarnas våningssäng utan problem...





                                            Köpte mig en smart bänk/förvaring till hallen. 

Bor man lite trångt gäller det att hitta smarta lösningar. Nu har jag inte bara en sittplats i hallen, utan även en plats för återvinning och skräp.




Fick för mig att måla om några väggar i vardagsrum och sovrum. kom aldrig riktigt överens med den blommiga tapeten i sovrummet. Det blev för rörigt i mitt huvud av den och ett sovrum ska vara lugnt.

Hittade en så fin grön färg på Clas Ohlson så körde den som fondvägg i båda rummen.

Det blev så himla snyggt!!



En halt annan värme och lugn i rummen.

Fanny hade en sliten säng efter tjejerna i förrådet, även den fick sig lite färg och blev som ny. Resultatet ser ni lite längre ner.
Min mormor gjorde en så himla god soppa som jag älskade. Tyvärr tog jag inte hennes recept på den innan hon gick bort. Testade göra den själv för första gången och det enda jag minns att hon sa var att hon hade en nypa socker i soppan.

Jag fick till den riktigt bra faktiskt och gjorde ett gott stekpannebröd till på det som fanns hemma. Delar receptet om nån vill prova.

ÄNGAMATSOPPA:

500g frysta sommargrönsaker

2 msk vetemjöl

5 dl vatten

5 dl mjölk

1 tsk strösocker

2 tärningar grönsaksbuljong

1 dl grädde 

Hackad persilja

Vispa ut mjölet med vattnet i en kastrull och låt koka upp under vispning. Tillsätt mjölk och buljongtärningar och koka upp. Lägg i grönsakerna och låt koka ca 5 minuter. Rör i grädde och persilja.

STEKPANNEBRÖD:

50 g smör

5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk salt

2½ dl filmjölk el mjölk

Blanda samman allt till en deg. 

Rulla degen till en rulle och skär i 6 bitar. 

Kavla ut bitarna till rundlar ca 3-4 mm tunna. 

Värm i gjutjärnspanna någon minut på varje sida tills brödet får bruna fläckar


Soppan gick hem hos Fabian som drack det sista😄

Det blev några dagar i skolan och även fint väder så vi kunde cykla hem innan han blev sjuk igen.
Här har ni resultatet på Harrys fina ommålade säng.

Alice ville att vi skulle cykla till utegymmet så det gjorde vi. Plockade upp Elin på jobbet när hon slutat och även hon fick plats med dom andra barnen i lådan på cykeln.


            Har påbörjat en till tatuering på andra armen. Den här ska bli i färg så den är inte klar ännu.

                     Vi klädde om pallen i köket med en cool dekorplast, även den från Clas Ohlson.

     Ja sen kom febern och en dunderförkylning och slog ner som en blixt igen.

                      Fördriver tiden med lite bakning av sånt som finns hemma. Fanny har varit snäll och handlat åt oss då vi varit instängda hela helgen.


                   Sytt om ett par dynor till några bilkuddar.

Sömn har varit en bristvara som synes....


Trångt i sängen då en av oss tycker att vi ska sova på samma sida. Han är så tät i näsan när han ligger att han inte får luft. Inte ens nezeril hjälper. Sover nån kort stund på dagen ibland .

Igår luftade vi oss för första gången på 4 dagar. 

Gick och kastade lite gamla batterier vid återvinningen.

Sen åkte vi in till Robert i stan för att jag skulle få sova en natt och passade även på att ta en längre promenad.

Idag ska vi fira Felix som fyller 24 år.

Nästa vecka är det Fabians tur att fylla år.







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar