Summa sidvisningar

lördag 18 september 2021

Mycket cyklade, svamp och skogsturer blir de

Vi cyklar så mycket de bara går går och det är inte bara jag som gillar lådcykeln.
 Jag, Fabian och Lovis tog en tur hemma på byn och stannade till vid lite lekparker.




Vi har tagit upp allt i våra pallkragar som vi satte på försommaren. 
Delade upp allt tillsammans och vi fick en hel del var.
Jag gillar friheten jag har där jag bor, jag älskar att klippa gräs, rensa i rabatter, grusgångar och allt som har med trädgården att göra.
 Perfekt för min rastlösa själ att alltid ha något för mig och som faktiskt är avkopplande för mig.

Lådcykeln delar vi lite på, Fanny har den på morgonen för att köra sina barn till förskolan. Jag har den på eftermiddagen för att hämta Fabian på skolan.
 Haft den på service hos Cykel & Längd och den blev som ny efteråt.
 Ska ni köpa cykel eller andra saker/skor/kläder för fritidsaktiviteter kan jag varmt rekommendera dom. Så hjälpsamma och trevlig personal där!
 Ni hittar dom HÄR och i fysisk butik på stan.

Jag, Selma och Fabian cyklade ner till affären och pantade och kastade skräp. Lådan var full till bredden😊

Dessa myggjackor från Engelsons har varit räddningen mot älgflugor i skogen.
 Dessa vidriga äckliga kryp som knappt går att ta bort när dom satt sig!

Har nog aldrig plockat så mycket svamp som jag gjort i år.
 Bara gula kantareller.



Jag har slagit mitt personliga rekord i löpning längdmässigt.
 Sprang en halvmara och det kändes riktigt bra.
 Visste inte riktigt hur hårt jag vågade gå ut för att orka hela vägen med jag hade kunnat ta ut mig mer.

Fanny och Jesper hittade en peruk i sin bil. Alltså som vi skrattat åt den där peruken😅😂 
 Jag lade ut en bild på min Instagram och skrev att jag var så nöjd med mitt nya hår. 
Alltså jag höll på att skratta på mig den dagen över alla kommentarer jag fick.
 Att folk kunde gå på de och tro att jag verkligen gjort så och dessutom var nöjd. 
Inget ont för er som har denna frisyr och färg och klär i den för det gjorde verkligen inte jag😂
Tagit mig ner i gymmet, men måste bli bättre på de.
 Känner det i kroppen.
Gjorde egen pulled chicken som vi åt i tortillbröd tillsammans med jalapenokräm och grönsaker.
 Galet gott! 
Stekte först kycklingen runtom i gjutjärnsgryta tillsammans med lök och kryddade med salt, peppar och paprikapulver. 
Hällde över ca 2 dl barbecuesås, sen ställde jag in hela grytan med lock på 150 grader i ca 2 timmar. Jalapenokrämen mixade jag ihop jalapeno med fetaost och creme fraiche.
 Man får smaka sig fram där så den inte blir för stark och ha i några jalapenos åt gången.
Fabian kom hem med en fin timmerbil han gjort å¨träslöjden i skolan, hans favoritämne.

Måste ju visa den fina tårtan Elin och Felix gjorde till sin farmor när hon fyllde år.
 Kan tala om att den var bra mycket godare än den såg ut😅
Sen har Elin och Fabian limmat och pysslat igen.
 Den här gången gjorde dom en kulbana, där satt Fabian hela kvällen och lekte.
 Så himla nöjd med deras skapelse dom fått ihop💓


Jag mamma och Fanny är ute och antingen går i skogen eller plockar svamp, eller både och.
 Den här gången hade vi tänkt gå till Källslätten från Stångtjärn.
 Såg en tavla där sträckan blev 2 mil.
 Kändes lite väl långt tyckte vi och åkte till ett annat ställe där det stod 8 km.
 Blir något kortare så den tog vi.


Tre timmar senare var vi äntligen framme vid Källslätten.
 Vi gick vilse så in i bängen...






Vi gick över 2 mil och promenaden tog 5,5 timmar!! 
Heja oss😅
Nedan en bild på mamma och Fanny från förra hösten när vi gick till Sundborn, Fanny är något mindre i år. Närmare 30 kg faktiskt.
Vi fick ihop några steg under dagens promenad.

Fabian är så rolig, sa att han kunde ha på gele´själv på sin mat, tänkte inte på då att varannan sked kom in i munnen på honom också.




Förra helgen strosade vi runt på stan lite, kollade tåg och kastade sten i ån.

Såg några barn som lekte i vattnet vid lekparken i stan.
 Tänkte att de gör inget om Fabian blir lite blöt för han ville också leka där.
 Tjopp sa de så kom hela himlen ner i form av spöregn!


Det slutade med att både han och jag var dyngsura innan vi kom hem för vi hoppade i varje vattenpöl vi såg efter vägen. 
Han skrattade så han knappt kunde stå och jag hade lika kul jag med.
I måndags blev jag bjuden på fika hos Lovis, hon var inte så himla bra på att skära raka bitar men vad gör de när det smakade himmelskt gott👌😄


Vi har haft barnen med oss ut i svampskogen också.
 Dom plockade och åt blåbär istället för svamp.



Fanny hängde med mig och mina kompisar från jobbet på en tur till vackra Ärtknubben.
 Storslagen utsikt därifrån!



Inte riktigt samma utsikt i dom skogarna vi går med barnen.
 Fabian får träna balans och motorik ordentligt i skogen, men inte ett gnäll från honom.
 Han passar på att äta lite mer blåbär när han ändå ligger där i blåbärsriset😄😍




Tog en löprunda uppe vid Stångtjärn en morgon efter att ha lämnat Fabian på skolan.
 Mamma tjatade om den där jädra Rysstunneln när vi var ute på vår långtur.
 Hon hade letat efter den flera gånger men aldrig hittat den.
 Där sprang jag förbi så fick lov att skicka henne en bild😅

Bjussade mamma på en åktur i lådan tillsammans med Fabian. 
Sen fick jag cykla hem själv för Fabian skulle vara kvar hos mormor.

Har haft med min sötaste lilla kompis Harry på promenader också.
Så kom förkylingsviruset och hälsade på oss också. Fabian blev förkyld över natten och var vaken mellan klockan 03 till 9 på morgonen.
 Då däckade han i soffan och sov i tre timmar💕
Jag hoppas jag klarar mig från allt vad förkylningar heter, har ingen lust att bli sjuk.
 Nästa vecka har vi lite aktiviteter inplanerade så det vore trist om dom inte skulle bli av.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar