Summa sidvisningar

söndag 3 december 2023

Advent, julbord och julmarknad. Årets sista månad är här

I veckan var jag och Fabian och hämtade morfar och tog med oss han ut till Grycksbo. 

Vi åkte hem till Rasmus, Linnéa och lilla Elsie för att hälsa på. Där blev vi bjudna på smarrig kladdkaka med saffran och vit choklad med hallongrädde till.

Efter fikat fick gammelmorfadern hålla lilla Elsie i famnen.
Det blev ett fint första möte.
❤️
På torsdagen åkte jag, min bror, hans äldsta dotter och pappsen till Hyttstugan i Sundborn och åt julbordslunch. 
Min brorsdotter som även nu kan titulera sig som polis och inte aspirant sen i fredags.
Jag är en stolt faster till världens bästa Julia.

Det blev en väldigt trevlig lunch och maten var fantastisk. 
På kvällen blev det julbord igen.
Den här gången det årliga julbordet med Omtanken och bästa Revyresan som alltid uppträder och sjunger för oss.

Fabian hade båda sina sovkompisar dockan Iris och nallen Harry med sig.
Fabians assistent Ebba sjöng Teddybjörnen Fredriksson för alla. Hon har en fantastisk röst och är helt suverän på att sjunga och spela.
Tomten kom med påsar till barnen.
Bästa Revyresan.
I fredags fick jag Fabian hemma från skolan då hans mage krånglade. Han blev lite sur och arg och gömde sig bakom gardinen.
Syntes rätt bra där bakom och han var inte sur så länge heller för jag kunde inte hålla mig för skratt åt honom där han gömde sig för mig.
De senaste två-tre åren har jag gett mig själv en julklapp i form av en kalender.

I år går alla pengar till Fabians glasögon och min tand med trasig lagning som behöver en krona.

Dom kommer Rasmus, Linnéa och Elsie hem med en kalender till mig.
Blev så rörd och glad att tårarna kom.
Så otroligt gulliga och så snällt av dom.
❤️❤️❤️
Igår kväll gick jag genom stan med ett leende på läpparna. 
Jag hade haft en sån trevlig och rolig kväll med underbara vänner.
Ätit och druckit gott.
Pratat och skrattat.

Jag borde verkligen göra sånt här oftare. 
Det ger sån bra energi med skratt och goda vänner.
Vi hade lite olika uppgifter och min blev att göra dessert.
Testade något helt nytt och lite juligt då det är första advent idag.

  • 8 pepparkakor
  • 4 digestivekex
  • 25 g smör, smält
  • 100 g färskost
  • 0,5 dl dulce de leche
  • 0,75 tsk vaniljsocker
  • 2 dl vispgrädde

  • 0,5 dl granatäpplekärnor
  • Krossa pepparkakor och Digestivekex.
  • Smält smöret, nästan så att det får bryna lite och rör sedan ner i kaksmulet. Låt svalna.
  • Mät upp Philadelphia, dulce de leche (karamelliserad mjölk), vaniljsocker och flytande vispgrädde i en bunke. Vispa med elvisp till en fluffig mousse. Inte för lös, inte för hård.
  • Lägg över moussen i en spritspåse.
  • Lägg kaksmulorna i botten på ett serveringsglas, spritsa på mousse och toppa det söta med granatäpplekärnor!
  • Jag varvade lite med smul och mousse. 
  • Servera och njut!
Idag var det julmarknad på stan och jag ,Elin och Fabian gick ner för att se om Tomten var där.
Och det var han!
Även Flammy som vi träffade på innebandyn var där och Fabian gjorde high fine direkt!
Han hade fått en kalender av brandmännen vi träffade på innan som han stolt visade upp för Flammy.

Imorgon ska jag och Fanny försöka ge oss ut på en första skidtur för säsongen. 
Det ska bli skoj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar