Summa sidvisningar

lördag 19 december 2015

Så syr du leggings

Fick en fråga om jag inte kan visa hur jag syr barnkläder. Självklart kan jag det. Hoppas ni förstår något av min beskrivning. 
Jag börjar med att lägga på mönstret, i det här fallet leggings. 

Viker tyget dubbelt för att klippa ut båda benen samtidigt. 
Nålar ihop det som blir sömmarna bak och fram på byxorna och syr ihop.
Vrid så att sömmarna hamnar i mitten så kan man se att det börjar likna ett par leggings. 
Nåla ihop benen och sy ihop så att det blir som på bilden nedanför. 

Enklast är att man fållar upp benen innan man syr ihop dom så slipper man göra det sen. 
Så ser dom ut nu. Bara att fålla upp och sy en kanal för resåren i linningen kvar.
Jag brukar fålla byxorna på detta viset men i början är det lättare om man fålla innan man syr ihop benen.
Jag syr på vanlig symaskin med stretchsöm.
Nu är det bara resåren i midjan kvar.
Jag hade en bredare resår som jag sydde fast direkt i tyget. Då är det ingen risk att resåren vrider sig.
Enklast är annars att sy en kanal och sen trä in resårbandet och sen sy ihop öppningen.
Vips så har man ett par sköna leggings ☆

3 kommentarer:

  1. Vilken bra beskrivning! Kanske man vågar prova själv ☺️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det tycker jag absolut att du ska göra ☺

      Radera
  2. Ser enkelt ut :)Får Införskaffa ett mönster å pröva :)

    SvaraRadera