Summa sidvisningar

söndag 5 november 2023

Höstlov och vem tusan uppfann klimakteriet!?

Ibland blir jag bara alldeles matt.
Som nu när Fabians glasögon gick sönder. Han har alltid kollat sin syn på ögonkliniken, fått droppar som vidgar pupillerna för att dom ska kunna mäta hans synfel och allt har fungerat så bra.

Han har lärt sig rutinerna där och vi tar alltid en fika medan dropparna verkar i ögonen innan undersökningen. 
Sist vi var där var det bara 6 månader mellan synkontrollen och hans syn hade då dubbelt försämrats.

Nu är det lite över ett år sedan hans syn kollade.
Så därför nu när hans glasögon gick sönder ringde jag ögonkliniken för att kolla synen innan jag köper nya glasögon åt honom.

När dom ringde upp några timmar senare skulle hon jag talat med höra med henne vi gått hos hur vi skulle göra. När hon ringer upp igen får jag till svar att vi ska gå till en vanlig optikern på stan.

Jag blev lite ställd av svaret och undrade lite hur de skulle gå till. Han kan ju liksom inte varken berätta, svara på frågor eller sitta still.

Men jag började ringa runt till olika optiker på stan. Till att börja med fanns inga tider förrän tidigast i slutet av december vilket kändes alldeles för långt bort.
Han har ju över -3 och ser väldigt dåligt, att gå utan glasögon så länge funkar ju inte alls.

När jag till slut hamnade hos en optiker som hade tider för syntest så sa dom att det kommer att bli väldigt svårt att mäta hans syn exakt utan droppar som vidgar pupillerna. 
Det kändes ju inte heller bra med tanke på hur mycket den försämrats på bara 6 månader sist.

Hon tyckte att jag skulle ringa till ögonkliniken igen, vilket jag gjorde. 
Fick dra allt igen och vänta ytterligare en gång på att dom skulle ringa upp efter ha rådgivit med en annan.

Börjat tappa räkningen på alla samtal under dagen hit och dit när dom till slut ringde upp igen.
Nu skulle vi få en tid till en ögonläkare och komma upp dit ändå.
Hon jag talade med var väldigt trevlig och bad om ursäkt för att jag fått lov att ringa fram och tillbaka hela dagen.

Nu hoppas jag bara att hans synfel stannat av lite och inte blivit mycket sämre igen.
Sen blir det att köpa två par exakt likadana par med glasögon så man har ett reservpar som också funkar.

Idag hade vi sällskap till middagen av Selma och lilla Iris.

Fabian som haft praktik på Ica Slätta och jobbat hårt med att packa upp varor fick hjälpa Fanny att dammsuga Selmas rum när han kom hem.
Han gillar inte riktigt ämnet hemkunskap med städning, bak och matlagning så mycket 😄
Jag däremot gillar både ordning, planering, mat och bakning så där är vi lite olika 😄
Planering, rutiner och struktur gillar han i och för sig. Fika det jag bakat gillar han också
Något jag inte gillar däremot är klimakteriet och allt som hör därtill.
Som dessa vallningar och man bara vill slänga av sig allt och rulla sig i snö.
Nätterna med dålig sömn, täcket åker av och på, men vänder och vrider.
Ligger man på ena sidan värker höften.
Ligger man på andra gör axeln ont.
Ligger man på rygg snarkar man så hela kvarteret vaknar och Ligger man på magen värker ryggen så man tror man håller på att gå av.
Ja listan kan göras lång...
Har hört flera som blivit hjälpt av östrogen. 
Jag måste ta hjälp jag med, jag har liksom tappat ork, lust och energi till allt.

Får jag ork till en promenad ibland så är det stort, men jag skulle gärna vilja komma igång med träningen igen. Min kropp behöver verkligen det för att orka och hålla.
Det är tur jag ändå bor med ett lyckopiller.
❤️
Han hade en toppenbra eftermiddag med sina brorsor som han fick hänga med ut på en tur med fyrhjuling.
Dom hade fikat, kastat sten och vinschat pinnar.
Varannan torsdag har Fabian praktik på Ica Slätta.
Där trivs han som fisken i vattnet. 
Så kul att hälsa på honom där och han blir så glad🥰
Det har varit tjejkväll på stan och vi tjejer, stora som små tog oss dit. Vi började med fika sen gick vi runt och kikade lite i butiker.
Jag har haft lite sällskap för att ta mig ut och gå i skogen.
Finns inte mycket som är så rogivande som att gå i skogen. Men jag går ogärna ensam så att låna med Rasmus och Linnéas hund är toppen.
Innan den här månaden är slut har dom en bebis också.
Jag och Elin klädde ut oss lite när vi skulle hämta Fabian på skolan innan lovet.
Vi har gjort mycket på lovet. Kollat på innebandy.
Varit på friidrotten. 
Halloween fest på Liljans gård.
Fabian har varit på Leos Lekland med sin assistent, Elin, Alice och Iris. 
Han hade svårt att välja frukost så han fick två.
Det tyckte han var lite knasigt och tokigt.
 😅🥰
Vi hade pappa Robert med oss till Händelseriket. 
Så har vi träffat min syster och hennes barn på museet i stan och umgåtts med dom.
Ett toppenbra och händelserikt höstlov som swishade förbi.
Nu har en vecka i skolan redan gått också och en ny helg väntar.

Önskar en riktigt trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar